ACTIVEREN
Activeren is een belangrijk onderdeel van de zogenaamde participatieladder. Voordat je weer mee kan doen is de eerste stap weer onder de mensen (durven) komen.
De reden waarom mensen niet durven is legio. Er kan sprake zijn van sociale angst. Overprikkeling buitenshuis of in het openbaar vervoer. Schaamte over de eigen situatie.
Wat de reden ook mag zijn, activering valt of staat met buitenshuis komen en weer onder de mensen zijn. Speciaal daarvoor is er bij de ICT Academie een "flex" ruimte. In deze ruimte staat een veilig gevoel voorop en is er ruimte voor gesprekken om bij te komen.
Samen met de jou en de eventuele woon- of ambulante-begeleiding kijken wij samen wat er nodig is om je weer in beweging te krijgen. Bij deze eerste stappen is vaak samenwerking tussen de verschillende zorgverleners erg belangrijk.
De ene persoon heeft het nodig om door de begeleiding te worden gewekt of op pad te worden geholpen, de ander juist weer ondersteuning in het OV of de reis naar de locatie. Een volgende heeft vooral bij aankomst behoefte aan een gesprek, een stille ruimte of een luisterend oor.
Wat jouw individuele behoefte ook is, samen met jou maken we een inschatting en besteden tot maximaal een half jaar aan activering, gewenning en socialisatie. Als je structuur in reizen en aanwezigheid op orde is stroom je door naar de "cursusruimte" (tenzij er voorkeur is voor de "flexruimte"). Indien je wel voortgang hebt gemaakt maar nog niet de gewenste structuur hebt bereikt kan deze periode worden verlengt met nog een half jaar.
We hebben ieder half jaar een evaluatie om te kijken wat er goed gaat en wat er nog nodig is. Daarnaast hebben na de eerste 12 weken een "klikmoment" om te kijken of de ICT Academie passend is. Mocht na een jaar blijken dat we samen met jou je structuur niet op orde te krijgen, dan wordt er gezocht naar een andere passende dagbesteding.
Pedro
Door de corona pandemie was Pedro thuis komen te zitten. Hij vond het moeilijk zelfstandig de deur uit te gaan. Om Pedro weer in beweging te krijgen is gekeken naar wat hij interessant vond. Zijn liefde voor mobiele telefoontjes gaf hierin de doorslag. Pedro is de eerste keer samen met zijn begeleidster komen kijken.
In eerste instantie onwennig, maar na een paar keer ging het makkelijker. Pedro komt op dit moment zelfstandig naar de ICT Academie, hij werkt nog aan op tijd komen. Maar het doel om uit huis te komen is behaald! Samen werken we stap voor stap verder aan zijn structuur.